Skip to main content

Kisah gula merah yang penuh inspirasi

Sesiapa yang pergi ke majlis master celebration saya...ada saya kongsikan..yang gula merah, nasi lemak adalah produk pertama dan kedua saya dalam dunia bisnes...saya belajar offline masa ni...takde online..sebab masa tu..komputer pon saya takde...internet lagi laa.hahaha..masa tu komputer pon saya tak kenal lagi...saya baru darjah 4 (tahun 1994)..tpi memori ini sangat kuatt...sangattt memberi inspirasi buat saya..

Alkisahnya...mak sedara saya membuat gula merah sendiri...suami dia panjat kelapa...amik nira kepala..pastu masak sendiri bersama mak sedara gula merah ni...saya selalu juga balik pasir putih dulu...kacau sekali gula merah ni..sangat sedap! bila dimakan masa lembik2..masa masih panas..perghh...tiba2 terliur..teringat zaman dulu..masa kecik2...

mak saya surirumah..tapi aktif bisnes..ye..kami keturunan cina..mak saya memang darah cina...nenek n atok saya memang pure cina...so mak saya memang bukan kacuk cina..memang pure cina..tapi dijaga oleh mak angkat melayu...nenek saya meninggal dalam beragama islam..tapi atok saya tidak...alfatihah buat nenek kandung saya yang saya, mak, ayah, dan adik2 saya tak sempat kenal pon...tp insyaallah kami jumpa di syurga..doakan juga...ringan beban azab atok saya yang tak sempat masuk islam...sebab die miliki anak cucu yang beragama islam yang patuh pada agamaMU ya Allah...

memang mak saya ada darah bisnes...sebab org cerita..atok saya memang bisnesman besar dlu..saya bangga berdarah kacukan melayu dan cina..saya bangga ada kazen dan uncle yng berketurunan cina..saya ada sedara dalam bangsa cina..sebab mereka sangat bagus dalam berbisnes! dan mereka tak mudah putus asa..



bila mak saya jual gula merah yang home made tu..kami adik beradik yang masa tu umur 10,9,7,6 tahun kayuh basikal satu kampung untuk mempromosikan gula merah tu....mak isi penuh dalam bakul basikal kami...dan kalau lama sangat nanti gula merah cair..sebab gula merah ni pure..takde campuran gula..so ia mudah cair...dan sangat sedap! kami jual rm2 sepeket..ada 5  keping yang besar2 dalam setiap plastik tu...memang heaven la sape yang beli gula merah dari kami dulu..hehhee..sb kualiti tiptop! takde patah2...cunn je..memang kami adik badik amanah...jaga barang mak suh jual tu dengan baik...duit xpenah kami cilok..hehehe..target kami..habiskan sume yang ada dalam bakul basikal kami tu..saya pemaluuu..tukang kayuh basikal ajer...dan tukang susun strategi..gi rumah ke rumah...rumah mana nak aim dlu..camne cara cakap..camne nak promot...bagi salam dlu ke..say hi dlu..hahahaa...saya ajar adik2 saya yang tak reti malu lagi..sebab masih kecik diorang tu..tak tau malu lagii..ikuttt ajerr arahan..hehee



memang bila kami besar pon...orang duk cari kami..klu kami g main...jumpa dengan orang...orang kg akan tanya.."gula merah ada? ada lagi x kat umah?"..kadang2 klu gula merah yang patah ke..lembik ke sb matahari kan..jadi cair dalam bakul basikal..diorg amikkk jugak tau..sebab susah nak dapat yg berkualiti..:)

dari cni saya belajar bnyakk benda:

1. whatever happen..jangan putus asa..ramai je rejek xnak beli...gelak2 pon ada...gelar2 kat sekolah pon ada..perli2..hahaa...tapi kami face it..demi tak mau kecewakan mak yg penat jaga adik2 kecik di rumah...kami 8 beradik..so 4 beradik yg dah besar ni tlg mak menjual gula merah dari rumah ke rumah..sebab mak jaga adik2 kat rumah..ayah driver bas ekspres.selalu tak de kat rumah

2. kena ada target...target dan bayang...semua dalam bakul basikal wajib habisss hari ni..so kami pergi 2 basikal...so 2 bakul habiss..satu basikal rm50...so 2 bakul dah rm100..walau panas terik..kami habiskan jugak..walau kami maluuu

3. pernah nangisss sambil kayuh basikal..sebab apasalla panas sangat hari tu...bawak bekal air..walau mak bagi duit..kami tak guna...kami nak menabung duit yang mak bagi tu

4. Hubungan adik beradik..saya perasan..kami 4 beradik sangat rapat...sebab kami sama2 merasai susah dulu..sama2 rasa susah...sama2 jual gula merah...kadang2 gaduh tengah jalan..sebab tiba2 jadi xmo gi ketuk umah orang untuk promote..hahaa..tapi as kakak sulong saya kena cool down kan adik2..n pastikan misi berjaya..lalalalalaa..injek suntikan semangatt..kadang2 kena je cubit dengan saya.."ko nak buat ke aku tinggal ko cni..balik umah jalan kaki 100km..aku tukang kayuh basikal..ko duk belakang jee...tu pon susah kee"..hahaa..tauu takott..so xde choice..kena buat sama2.hehehe..

5. menilai duit ni nak dapat bukan mudah. kami yg jual gula merah pon sakitt nak kasi habiss..apatahlagi ayah yang kerja bawak bas ekspress kota bharu-kuala lumpur..lagi la penatt..so kami guna duit kepada benda2 penting dan mustahak sahaja...

sekian perkongsian saya...diharapkan dapat memberi sesuatu yang positif buat semua....kalau sekarang online dah banyakkk boleh buat..tapi banyakk songeh jugak kita ni..hmm...so no komen laa..hehe..


kisah nasi lemak nanti saya share..hehehe...

"If you want to be rich...don't allow yourself the luxury excuses"
Robert kiyosaki

Warmest regards
Master Ira Zahirah
0139422527

Comments

Lynn Huraiza said…
tq for sharing master ira...

Popular posts from this blog

Cara Hubungi Kami

Nak order? Wasap nombor di bawah ye. Klik nombor ini.  Jika anda pergi ke branch atau HQ Shaklee dan nak register menjadi ahli Shaklee, boleh isi link ini siap-siap ye. Nanti boleh dapat diskaun 25% terus tau.  https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=846816  Sebarang pembelian dari saya, anda akan dapat konsultasi percuma. Dan akan dimasukkan ke dalam grup eksklusif kami di mana di situlah banyak kami kongsikan ilmu nutrisi dan ilmu berbisnes kepada ahli kami. Mana tau, melalui Shaklee anda boleh mencapai impian anda suatu hari nanti apabila anda mengetahui peluang tentangnya, seperti saya awal-awal dulu.  Nak join Shaklee untuk berbisnes juga pon boleh direct ke link join ahli okeh. Nak wasap saya personal pun boleh.  Join kami ye. Register di sini  https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=846816  Best Regards,  Nur Zahirah SID 846816  No tel: 0139422527  Your trusted Shaklee Independent Distributor Shaklee Business Leader and Master Coordinator

Sudah sampai masakah untuk memBOIKOT Shaklee???

Assalamualaikum dan selamat pagi buat semua. Hari ni sudah 12 Syawal, tapi ramai lagi yang masih dalam mood raya. Jamuan makan sana sini belum terhenti lagi bagi meraikan sahabat taulan.  Dalam kita beraya, kita mengamalkan Shaklee dalam mengatasi masalah kolestrol dan kesihatan jantung dengan mengambil phytocol, omegaguard, lecithin, alfalfa dan juga coqhealth. Alhamdulillah, setelah berikhtiar dengan Shaklee, dengan izin Allah, memang ramailah yang mengakui kesan produk-produk ini kepada kesihatan. Ramai yang mengakui kesihatan makin baik, ramai yang mengakui mereka sudah tidak terlalu bergantung kepada ubat-ubatan. Memang ramai yang mengakui mereka semakin sihat selepas mengambil makanan tambahan daripada Shaklee.  Walaupon ramai yang berpuashati dengan Shaklee, namun disebabkan oleh produk ini bukan buatan Malaysia, ada juga yang mempertikaikannya.  Pernah timbul isu produk Shaklee ni adalah dari USA. Jadi, kita semua wajib boikot produk Shaklee ini kerana mahu menyekat ekono

10 Idea Menu Sahur Sihat

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga kita sentiasa dirahmati Allah.  Hari ni saya nak kongsikan tentang 10 idea menu sahur sihat.  1. Nasi lemak Haha mesti pelik. Nasi lemak tu menu sihat ke? Ye, ia menu sihat sebenarnya. Sebab santan boleh buat kadar glisemik indeks di dalam nasi (karbohidrat) menurun dan ia menjadi makanan yang berglisemik indeks rendah. Kan saya pernah share di post sebelum ni tentang glisemik indeks. Boleh baca di sini ye.  2. Nasi kebal dan sup ayam bersama cendawan Sedapnyaaaa menu ni kan? Sape suka cendawan jugak macam saya? Ehhe. Slurp slurppp minum sup tu. Fuhhh. Lazat! Ayam pulak sumber protin yang baik. Cendawan pun bantu dalam penurunan berat badan tau.  Nak buat camne nasi kebal? Haa saya share di post ini. Nasi kebal adalah nasi putih yang miliki glisemik indeks yang rendah. Jadi ia sangat sihat untuk kita amalkan setiap hari ye.  3. Nasi putih dengan telur sambal Fuhhhhh. Resepi nasi putih kita memang amal nasi kebal. Kemudian, telur sambal ni, ki