Skip to main content

Fahami Vitamin Sintetik, Vitamin Organik & Vitamin Semulajadi!

Pagi ni hujan lebat di Miri. Wah, masa yang mustajab untuk berdoa...Saya doakan agar pembaca blog saya ni sentiasa dalam keadaan sihat sejahtera dari segi iman dan kesihatan..kalau badan sihat tapi iman tak sihat tak de guna jugak kan? Saya juga doakan agar kalian semua dimurahkan rezeki..termasuk saya! Hehe...ok, pagi ni saya nak share tentang perbezaan vitamin Sintetik, Vitamin Organik dan juga vitamin semulajadi...Ni saya petik dari blog mommylyna...Tq kak alom for the info.. 

“Alah, vitamin mana2 pun sama aje. Mahal ke, murah ke, yang free lagi baik!”
“Vitamin sintetik ke, semulajadi ke, sama je jenis vitaminnya..”
“Yang vitamin semulajadi tu sama je buatnya dengan vitamin biasa”
“Makan je vitamin apa2..”
“Kalau vitamin sintetik tu tak bagus, mesti lah diorang tak jual”

Sebenarnya, tanggapan di atas adalah tidak betul samasekali. Tak bagus maka tak jual? Saya nak tanya, rokok tu bagus ke? Kenapa merata2 kedai jual rokok?
Ramai antara kita tak dapat appreciate kepentingan vitamin semulajadi dan bahaya vitamin sintetik, mungkin sebab kita tak tahu pun vitamin tu ada yang sintetik, ada yang semulajadi.
Macamana nak faham perbezaannya?
Sebelum tu, vitamin ni boleh dibahagikan kepada 3 kategori: sintetik, organik & semulajadi.
Analoginya seperti di bawah:
(1) Vitamin Sintetik umpama buah plastik


(2) Vitamin Organik umpama jus buah dalam pek


(3) Vitamin Semulajadi umpama buah sebenar


Nampak kan bezanya? Vitamin sintetik umpama buah plastik, sama rupanya macam buah sebenar, dan namanya pun ikut buah sebenar tu. Kalau rupa macam epal, kita akan panggil epal bukan limau.
Vitamin organik pula sama macam jus komersial, dibuat dari buah sebenar, tapi menjalani pelbagai proses dan akhirnya banyak nilai buah sebenar yang telah hilang. Pernah tak terfikir yang jus buah yang berlainan jenama punyai rasa berbeza juga? Anda yakin ke itu memang 100% jus asli? Tak lain tak bukan cuma penipuan label je…
Jadi, pilihlah vitamin anda dengan bijak. Ingat, buah plastik lebih murah dari buah sebenar, dan mungkin kita boleh dapat free. Tergamak ke nak makan buah plastik?

Dapatkan vitamin semulajadi dari saya hari ini! Tinggalkan vitamin sintetik dan organik...demi menjamin kesihatan yang terbaik..Pilihlah vitain semulajadi Shaklee..Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya di zahirahhafizan@gmail.com atau sms 0139422527.  :)

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Comments

Anonymous said…
saya x jelas tentang perbezaan vitamin sintetik, vitamin semulajadi. blh bg cth beberapa brand yang mengeluarkan vitamin sintetik? shaklee vitamin semulajadi?

tqvm..
Nur Zahirah said…
tq sis for the feedback...vitamin sintetik adalah vitamin yg diperbuat dari bahan kimia...tetapi vitamin semulajadi ialah vitamin yg diperbuat dari sumber asli (contoh buahan dan tumbuhan)...beza yang jelas dan ketara antara vitamin sintetik dan semulajadi ialah SILIKA GEL..dalm shaklee..tiada SILIKA GEL dimasukkan dalam botol2 vitamin2 shaklee...kerana ia semulajadi...kalau vitamin sintetik..ia perlukan silika gel...kenapa perlukan silika gel? sebab untuk menyerap wap2 air yg dikeluarkn oleh vitamin itu sendiri...mcm dalam kasut pon letak silika gel kan...sbb xmau bagi kasut tu lembap..tp dlm shaklee...ia tidak perlukan silika gel ini...tentang produk mana yg sintetik...saya tak dapat komen la..marah nanti tuan produk tu..ehehe..yg saya TAHU dan YAKIN...vitamin SHAKLEE adalah SEMULAJADI, NATURAL,SELAMAT dan BERKESAN..so..anda cek vitamin anda sekarang...ada silika gel atau tidak:)..klu ada..ia adalah sintetik...:)

Popular posts from this blog

Cara Hubungi Kami

Nak order? Wasap nombor di bawah ye. Klik nombor ini.  Jika anda pergi ke branch atau HQ Shaklee dan nak register menjadi ahli Shaklee, boleh isi link ini siap-siap ye. Nanti boleh dapat diskaun 25% terus tau.  https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=846816  Sebarang pembelian dari saya, anda akan dapat konsultasi percuma. Dan akan dimasukkan ke dalam grup eksklusif kami di mana di situlah banyak kami kongsikan ilmu nutrisi dan ilmu berbisnes kepada ahli kami. Mana tau, melalui Shaklee anda boleh mencapai impian anda suatu hari nanti apabila anda mengetahui peluang tentangnya, seperti saya awal-awal dulu.  Nak join Shaklee untuk berbisnes juga pon boleh direct ke link join ahli okeh. Nak wasap saya personal pun boleh.  Join kami ye. Register di sini  https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=846816  Best Regards,  Nur Zahirah SID 846816  No tel: 0139422527  Your trusted Shaklee Independent Distributor Shaklee Business Leader and Master Coordinator

Sudah sampai masakah untuk memBOIKOT Shaklee???

Assalamualaikum dan selamat pagi buat semua. Hari ni sudah 12 Syawal, tapi ramai lagi yang masih dalam mood raya. Jamuan makan sana sini belum terhenti lagi bagi meraikan sahabat taulan.  Dalam kita beraya, kita mengamalkan Shaklee dalam mengatasi masalah kolestrol dan kesihatan jantung dengan mengambil phytocol, omegaguard, lecithin, alfalfa dan juga coqhealth. Alhamdulillah, setelah berikhtiar dengan Shaklee, dengan izin Allah, memang ramailah yang mengakui kesan produk-produk ini kepada kesihatan. Ramai yang mengakui kesihatan makin baik, ramai yang mengakui mereka sudah tidak terlalu bergantung kepada ubat-ubatan. Memang ramai yang mengakui mereka semakin sihat selepas mengambil makanan tambahan daripada Shaklee.  Walaupon ramai yang berpuashati dengan Shaklee, namun disebabkan oleh produk ini bukan buatan Malaysia, ada juga yang mempertikaikannya.  Pernah timbul isu produk Shaklee ni adalah dari USA. Jadi, kita semua wajib boikot produk Shaklee ini kerana mahu menyekat ekono

10 Idea Menu Sahur Sihat

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga kita sentiasa dirahmati Allah.  Hari ni saya nak kongsikan tentang 10 idea menu sahur sihat.  1. Nasi lemak Haha mesti pelik. Nasi lemak tu menu sihat ke? Ye, ia menu sihat sebenarnya. Sebab santan boleh buat kadar glisemik indeks di dalam nasi (karbohidrat) menurun dan ia menjadi makanan yang berglisemik indeks rendah. Kan saya pernah share di post sebelum ni tentang glisemik indeks. Boleh baca di sini ye.  2. Nasi kebal dan sup ayam bersama cendawan Sedapnyaaaa menu ni kan? Sape suka cendawan jugak macam saya? Ehhe. Slurp slurppp minum sup tu. Fuhhh. Lazat! Ayam pulak sumber protin yang baik. Cendawan pun bantu dalam penurunan berat badan tau.  Nak buat camne nasi kebal? Haa saya share di post ini. Nasi kebal adalah nasi putih yang miliki glisemik indeks yang rendah. Jadi ia sangat sihat untuk kita amalkan setiap hari ye.  3. Nasi putih dengan telur sambal Fuhhhhh. Resepi nasi putih kita memang amal nasi kebal. Kemudian, telur sambal ni, ki