Skip to main content

Cerita saya semasa mengandung,melahirkan dan berpantang anak ketiga

Alhamdulillah...hari ni genap 3 hari saya melahirkan seorang puteri (anak ketiga). Ia satu pengalaman yang sungguh indah untuk dikenang. Walau sakit, tapi ia merupakan penghapus dosa saya. Sakit yang betol2 dalam masa 2 jam memang memberi makna dalam hidup ni betapa besar kesakitan yang ditanggung oleh seorang ibu untuk melahirkan seorang anak. Dan pengalaman ini sedikit berbeza dengan pengalaman melahirkan 2 orang anak sebelum ni..Segalanya laju out of limit..Dan alhamdulillah..suami saya setia berada di sisi semasa di labour room walau anak ketiga ^_^. Ia juga merupakan hadiah teristimewa buat saya dan suami sempena hari ulang tahun perkahwinan kami yang ke-5 pada 14 Julai 2012. Puteri kami lahir sehari selepas hari istimewa itu....Terima kasih ya Allah..


Fresh baru deliver pada 15.7.12, 1.29pm-di labour room


Sehari selepas bersalin, ada adik junior visit saya di hospital..benda pertama dia utarakan adalah, 'saya tak nampak akak macam baru bersalin..last week saya jumpa akak pon macam releks je..takde nampak macam orang tengah sarat yang biasanya akan sangat kepenatan'...Alhamdulillah..satu lagi kata2 yang positif dilontarkan kepada saya..hehee..saya sangat2 suka!


Kalau sebelum ni nurse kat hospital ni yang utarakan benda yang sama juga bila tengok saya eksklusif breastfeeding. Kata2 yang dilontarkan, 'banyak susu awak..tak perlu pon formula milk pon.'


Alhamdulillah...itu rezeki dari Allah..badan saya sihat..susu saya cukup untuk anak saya. Nilah doa saya sejak saya pegnen..Bukan saya nak mendabik dada..cuma nak berkongsi dengan teman2 di luar sana..Jom baca apa yang saya buat sepanjang pregnen anak ketiga saya ni ^_^


Saya amalkan pengambilan vitamin Shaklee yang bersesuaian dengan ibu mengandung. Dan suplimen yang doktor bagi sume saya tak amik..hehee...sebab apa? Saya yakin suplimen vitamin yang semulajadi ni boleh melengkapkan keperluan badan saya 100% bila saya amalkan dengan cara yang betol mengikut yang disarankan. Saya ada juga miss kadang2 suplimen ni..tapi saya cuba sedaya mungkin untuk amalkan pengambilannya demi kesihatan saya dan anak dalam kandungan. Yelah, bila saya tak sihat, anak2 dan suami pon effect kan..Ia secara tak langsung menzalimi orang di sekeliling kita sebab menyusahkan mereka.


Sebelum saya ke hospital, saya amik 3 sudu besar ESP +milo +horlicks. Ni kegemaran saya. Saya shake ketiga2 ni..Biar sekata betol2..then srupppp saya minum habis:). Then saya bawak bekal ke hospital suplimen2 ni...vitalea, b compleks, vitamin c, alfafa, ostemarix, ESP, dan zink. Sebab apa? Sebab bagi saya,vitamin2 ni lah yang memberikan saya tenaga dan kekuatan selepas saya deliver baby nanti..sebab setiap vitamin ni ada fungsi yang berbeza..


Apa lagi saya buat? Saya keep on doa..doa adalah senjata orang mukmin..saya doa semoga saya dimudahkan semasa bersalin..saya diberikan nikmat susu mencurah2 tanpa membolehkan saya perlu top up formula untuk anak saya. Saya doa segalanya berjalan lancar semasa saya melahirkan,berpantang,menyusukan dan sebagainya. Hubungan yang erat dengan Allah memang kena jaga. Al quran jangan miss. Baca la walau satu page pon sehari.


Dan sangat2 alhamdulillah...saya dah bengkak susu..bermula hari pertama selepas melahirkan...4 hari pertama adalah kolustrum kan...sebab tu bagi saya secara peribadi, pengambilan suplimen yang semulajadi sangat penting. Sebab ia mudah diserap oleh badan. Lagi2 la masa betol2 after deliver,berpantang dan menyusu bayi.


Seperti yang saya kongsikan tadi, senarai produk Shaklee yang saya gunakan semasa berpantang ni adalah vitalea, b compleks, vitamin c, alfafa, zink, ostematrix dan ESP. Jom kita tengok rupa vitamin2 ni dan apa khasiatnya ye...


1. ESP- Soy Protein Isolate Powder






ESP dari Shaklee merupakan satu2nya produk di pasaran yang menjamin penyediaan 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia. Ia turut diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral. Sangat sesuai untuk semua peringkat umur. Manakala kandungan Indeks Glisemik (G.I) yang rendah iaitu 39, menjadikan ia sangat sesuai juga kepada penghidap diabetes. Satu hidangan ESP Shaklee ini bersamaan dengan 2kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu, rendah lemak, tiada kolestrol, tiada asid uric, dan sangat mudah diserap oleh badan.


2. Vitalea






Vitalea Shaklee adalah multivitamin dan mineral yang pertama dicipta di dunia. Peningkatan teknologi telah mengubahnya dari cecair ke tablet. Setiap tablet mengandungi 30 nutrisi harian lengkap yang diekstrak dari sayuran dan buah, 12 vitamin dan mineral penting sebagaimana disarankan oleh RDA. Ia diformulasikan secara komprehensif dan sangat seimbang.


Tablet vitalea ini diselaputi dengan serbuk nutrisi-spirulina. Ia dihasilkan dengan kaedah yang terkini dan teknologi eksplosif, yang disebut sebagai 'Explo-tab'. Ia merupakan tablet multivitamin yang paling pantas di dunia terlarut dalam air dan juga tubuh manusia. Mineral yang terkandung di dalamnya mudah berintegrasi dengan protin untuk penyerapan yang pantas oleh usus kecil.


Manfaat utama:


1. Penambahan tenaga segera- pemberi tenaga, kecergasan tubuh dan kekuatan mental,sekaligus membantu sistem memori dan fokus dalam aspek pembelajaran mahupon kerja seharian.


2. Pelengkap nutrisi- Kekurangan pelbagai vitamin dan mineral penting akibat amalan diet yang tidak seimbang


3. Elemen penting pada sel tubuh- menyediakan asas nutrisi, memastikan sel hidup, pertumbuhan sel baru, membantu proses pembesaran, pertumbuhan rambut, otot, kulit,kuku, dan hormon.


4. Melindungi organ- melindungi fungsi buah pinggang, jantung,hati.


3. B Compleks




Para saintis Shaklee telah mencipta asid folik secara semulajadi yang pertama di dunia dengan kadar keboleh serapan (bioavailability) yang sangat tinggi dan berkualiti. Dan hampir 99% asid folik yang terdapat dalam pasaran adalah sintetik.


B Compleks Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin B, termasuklah 100% biotin dan asid folik. Kesemua 8 komponen ini perlu ada pada vitamin B compleks untuk mendapatkan keseimbangan dan keberkesanan yang sempurna. Kelebihan atau kekurangan akan menyebabkan ketidakseimbangan vitamin B dalam tubuh. Vitamin B adalah vitamin larut air, sebarang lebihan tidak akan disimpan sebaliknya disingkirkan melalui sistem pencernaan. oleh itu, adalah sangat penting untuk kita mengambil vitamin B compleks setiap hari.


4. Vitamin C




"Sains pembebasan berterusan secara semulajadi" vitamin C telah direka oleh Shaklee. Setiap tablet Vitamin C mengandungi 7.5 hidangan sebiji buah termasuk kulitnya (500mg) dan pembebasan 1.5 vitamin C buah tersebut setiap jam. Ujian klinikal telah membuktikan vitamin C dalam 2 tablet vitamin C Shaklee (dalam jarak masa 5jam) mampu kekal di dalam plasma darah kita selama 24jam. Setiap tablet mengandungi 120mg bioflavonoid (25% dari bioflavonoid diekstrak dari kulit buahnya) yang juga dikenali sebagai vitamin C compleks. Ia mempunyai kemampuan mempertingkatkan keberkesanan vitamin C dalam tubuh kita, melegakan inflamasi, menentang infeksi bakteria, dan radikal bebas.


Manfaat utama:


1. Membentuk kolagen- Merangsang pembentukan kolagen. Kolagen adalah sebatian asas otot, tisu, gusi,rangka dan tulang rawan. Oleh itu, ia mampu mempertingkatkan kedut dan menghalang otot menjadi lembik.


2. Memperbaiki simptom pendarahan-kekurangan vitamin C adalah penyebab gusi berdarah,lebam di kulit, pemulihan kecederaan yang lambat, kulit kering, ruam dan kulit kasar.


3. Peningkatan sistem imun- membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, mengukuhkan sistem imun, mempertingkatkan alergi hidung dan kulit, asma. Juga menyingkatkan waktu pemulihan dan mengurangkan simtom flu dan selsema.


4. Mencantikkan kulit- ambil vitamin c setiap hari bagi mendapatkan kulit yang lebih cerah, melambatkan penuaan, dan menyekat pembentukan pigmen. Pigmen adalah penyebab utama kejadian jeragat.


5. Zink


Dirumus dari zink glukonat semulajadi bergabung dengan nutrien semulajadi yang lain seperti kalsium dan serbuk alfafa untuk menghasilkan zink yang mudah diserap oleh badan


Manfaat utama zink Shaklee adalah:

 
1. Mempercepatkan pemulihan luka- mempercepatkan pemulihan luka dalaman dan luaran, pemulihan selepas pembedahan, memperbaiki alergi dan bintik di kulit.



6. Alfafa


Alfalfa Compleks merupakan Formula Shaklee Signature yang pada asalnya dibangunkan ole Dr Shaklee dalam tahun 1950an. Ia diperbuat daripada tanaman Alfalfa (Medicago Sativa) secara organik di California yang bebas dari pestisid, herbasid dan menggunakan bahan kompos/baja bebas kimia. Alfalfa juga dikenali sebagai "Raja Segala Tumbuhan". Medicago Sativa memiliki gred yang paling tinggi di kalangan tumbuhan alfalfa. Tumbuhan ini mengambil masa sekurang-kurangnya 2 tahun untuk membesar dan akarnya boleh mencapai sehingga 20 kaki ke dalam tanah untuk menyerap pelbagai nutrisi. Daun alfalfa dari Shaklee hanya dituai apabila ia telah mencapai tahap kematangan mutlak. Daun alfalfa yang telah matang kaya dengan klorofil. Daun-daun ini dikeringkan dengan udara secara semulajadi bagi mengekalkan nutrisi yang terkandung di dalamnya. Manakala bahagian lain yang tidak penting dilupuskan.


Kemudian, daun-daun yang telah dikeringkan akan dibiarkan menjadi serbuk sebelum dikompres menjadi tablet. Keseluruhan proses ini dijalankan di bawah pengawasan dan kawalan Shaklee yang sangat ketat dan teliti. Setiap tablet mengandungi 300mg alfalfa.






7. Ostematrix




Kalsium yang isinya paling seimbang memastikan kadar penyerapannya adalah 99%. Formulanya unik, dibuat dari mineral semulajadi dan garam mineral, mengandungi kalsium, magnesium, fosforus dan Vitamin D, zink, kuprum,manganes, dan boron. Nutrien-nutrien ini perlu diambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetengah mineral. Kajian telah membuktikan suplimen kalsium akan meningkatkan ketumpatan tulang wanita yang telah berumur secara berkesan.


Manfaat utama:


1. Menguatkan tulang- Kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka,gigi,sistem saraf. Ia juga merawat tulang retak, osteomalacia, kuku lumpuh, ekzema, konvulsi/kekejangan, gusi berdarah.


2. Memperbaiki kekejangan dan kebas


3. Meringankan stress


4. Memperbaiki masalah haid


Banyak kan kelebihan vitamin2 Shaklee ni..dan sebab itulah saya memilih Shaklee untuk menjadi sihat bertenaga sepanjang mengandung, berpantang dan juga menyusukan. Malah semua ahli keluarga saya sekarang telah berubah ke Shaklee sebaga suplimen mereka kerana mereka telah merasa apa beza Shaklee ni pada tubuh badan mereka sendiri.


Bagaimana dengan anda? Nak cuba Shaklee? Boleh hubungi saya di zahirahhafizan@gmail.com atau sms/whatsupp 0139422527 untuk sebarang pertanyaan:)


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Comments

Popular posts from this blog

Cara Hubungi Kami

Nak order? Wasap nombor di bawah ye. Klik nombor ini.  Jika anda pergi ke branch atau HQ Shaklee dan nak register menjadi ahli Shaklee, boleh isi link ini siap-siap ye. Nanti boleh dapat diskaun 25% terus tau.  https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=846816  Sebarang pembelian dari saya, anda akan dapat konsultasi percuma. Dan akan dimasukkan ke dalam grup eksklusif kami di mana di situlah banyak kami kongsikan ilmu nutrisi dan ilmu berbisnes kepada ahli kami. Mana tau, melalui Shaklee anda boleh mencapai impian anda suatu hari nanti apabila anda mengetahui peluang tentangnya, seperti saya awal-awal dulu.  Nak join Shaklee untuk berbisnes juga pon boleh direct ke link join ahli okeh. Nak wasap saya personal pun boleh.  Join kami ye. Register di sini  https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=846816  Best Regards,  Nur Zahirah SID 846816  No tel: 0139422527  Your trusted Shaklee Independent Distributor Shaklee Business Leader and Master Coordinator

Sudah sampai masakah untuk memBOIKOT Shaklee???

Assalamualaikum dan selamat pagi buat semua. Hari ni sudah 12 Syawal, tapi ramai lagi yang masih dalam mood raya. Jamuan makan sana sini belum terhenti lagi bagi meraikan sahabat taulan.  Dalam kita beraya, kita mengamalkan Shaklee dalam mengatasi masalah kolestrol dan kesihatan jantung dengan mengambil phytocol, omegaguard, lecithin, alfalfa dan juga coqhealth. Alhamdulillah, setelah berikhtiar dengan Shaklee, dengan izin Allah, memang ramailah yang mengakui kesan produk-produk ini kepada kesihatan. Ramai yang mengakui kesihatan makin baik, ramai yang mengakui mereka sudah tidak terlalu bergantung kepada ubat-ubatan. Memang ramai yang mengakui mereka semakin sihat selepas mengambil makanan tambahan daripada Shaklee.  Walaupon ramai yang berpuashati dengan Shaklee, namun disebabkan oleh produk ini bukan buatan Malaysia, ada juga yang mempertikaikannya.  Pernah timbul isu produk Shaklee ni adalah dari USA. Jadi, kita semua wajib boikot produk Shaklee ini kerana mahu menyekat ekono

10 Idea Menu Sahur Sihat

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga kita sentiasa dirahmati Allah.  Hari ni saya nak kongsikan tentang 10 idea menu sahur sihat.  1. Nasi lemak Haha mesti pelik. Nasi lemak tu menu sihat ke? Ye, ia menu sihat sebenarnya. Sebab santan boleh buat kadar glisemik indeks di dalam nasi (karbohidrat) menurun dan ia menjadi makanan yang berglisemik indeks rendah. Kan saya pernah share di post sebelum ni tentang glisemik indeks. Boleh baca di sini ye.  2. Nasi kebal dan sup ayam bersama cendawan Sedapnyaaaa menu ni kan? Sape suka cendawan jugak macam saya? Ehhe. Slurp slurppp minum sup tu. Fuhhh. Lazat! Ayam pulak sumber protin yang baik. Cendawan pun bantu dalam penurunan berat badan tau.  Nak buat camne nasi kebal? Haa saya share di post ini. Nasi kebal adalah nasi putih yang miliki glisemik indeks yang rendah. Jadi ia sangat sihat untuk kita amalkan setiap hari ye.  3. Nasi putih dengan telur sambal Fuhhhhh. Resepi nasi putih kita memang amal nasi kebal. Kemudian, telur sambal ni, ki