Skip to main content

Mengandung dan penyusuan: Perjalanan yang berkesinambungan

 " Tahniah puan, puan disahkan mengandung 7 minggu !" Kata doktor Lim pada puan Asimah.

Puan Asimah dengan tersenyum sipu menjawab " Alhamdulillah, terima kasih ". Doktor Lim terus menambah " Nanti jangan lupa amik vitamin dikaunter ya"

Sebelum pulang Asimah ke kaunter ubat untuk mengambil vitamin seperti yang disarankan oleh doktor tadi.

Ini adalah situasi biasa apabila seorang wanita itu disahkan mengandung. Mengapa doktor akan bekalkan vitamin?

Ini kerana untuk memastikan ibu dan anak dalam keadaan sihat dan bayi dapat membesar dengan bayi. Pengambilan folic asid, b complex, zat besi sangat sangat dipentingkan demi memastikan tiada kematian semasa kelahiran dan si ibu tidak kehilangan banyak darah akibat kelahiran. Ini kerana apa yang ibu akan disalurkan kepada bayi dalam bentuk vitamin. Bila ibu kekurangan vitamin yang membantu dalam penghasilan darah maka si ibu berisiko akan kehilangan banyak darah semasa kelahiran serta anak yang dilahirkan berisiko dengan keadaan berat yang tidak ideal.


Bayi di dalam kandungan membesar dengan bergantung sepenuhnya dari tubuh si ibu. Makanan yang diambil oleh si ibu akan ditukarkan menjadi zat dan  vitamin serta disalurkan kepada bayi dalam kandungan tadi. Maka oleh kerana itu si ibu disarankan tidak merokok, tidak mengamalkan minuman beralkohol, pengambilan ubat-ubatan yang boleh menjejaskan pembesaran bayi dalam kandungan.

Maka samalah apabila bayi dah dilahirkan....apabila berniat nak menyusukan susubadan, maka si anak tadi bergantung sepenuhnya dengan susuibu. Sekali lagi apa yang si ibu makan akan disalurkan kepada anak. Namun hanya segelintir yang prihatin tentang hal ini.
Memang ibu makan pagi roti canai, tenghari nasi berlauk dan malam nasi berlauk...namun apa yang disalurkan pada anak bukanlah roti canai, lauk pauk tadi...sebab badan tak kenal roti canai, badan tak kenal lauk lemak cili api,  badan tak kenal buah oren....Badan hanya kenal karbohaidrat, vitamin c, zat besi, asid folik dan semua jenis vitamin dan galian.....


Hakikatnya badan perlu bekerja keras untuk menukarkan makanan itu kepada vitamin untuk keperluan sel seterusnya organ dan sistem badan kita sendiri.

Maka sekiranya semasa mengandung anda amalkan vitamin, tak salah untuk teruskan semasa menjayakan penyusuan. Ibu yang kurang darah semasa menyusukan anaknya sebenarnya berpunca dari kurang zat besi dan asid folik serta kalsium. Pengambilan makanan harian adakala tidak dapat melengkapi jumlah sebenar keperluan badan.

Multivitamin beserta zat besi sangat digalakan untuk ibu menyusu demi memastikan anak yang disusukan membesar dengan sempurna. B complex membantu penghasilan oksitosin dengan lebih baik kerana tekanan dapat dikawal dengan baik. Vitamin C sangat bagus untuk imunisasi tubuh serta kalsium untuk pembentukan sel darah, saraf, tulang dan gigi yang kuat. Namun pengambilan protien tidak boleh sama sekali dipandang remeh kerana sel sendiri terbentuk dari protien.

Saya sendiri amalkan vitamin dari bujang, mengandung , melahirkan, menyusukan dan hingga kini....alhamdulillah.

Hanya kita sahaja yang tahu keadaan diri kita...maka kita yang perlu buat keputusan perlu atau tidak makan vitamin. Bukan doktor ataupun LC mahupun saya yang buat keputusan untuk anda....sebab cara hidup kita hanya kita sahaja yang tahu.

Dunia penyusuan hakikatnya kesinambungan dunia si ibu mengandungkan anaknya......maka wahai ibu jika benar nak menjayakan penyusuan...berikan yang terbaik. Kalau tak mampu nak beli vitamin, boleh minta di klinik kerajaan.....free of charge....TAPI jika menu anda memang mengikut piramid makanan, TAK PERLU MAKAN VITAMIN pun tak pe.

Moga ALLAH membantu ibu-ibu ini kuat semangat dan berjaya dalam penyusuan.


credit

Boleh emailkan kepada zahirahhafizan@gmail.com untuk mendapatkan senarai harga istimewa untuk pembelian vitamin Shaklee dari blog ini.

Boleh email kepada saya di
zahirahhafizan@gmail.com atau sms kan kepada saya 013-9422527 untuk konsultasi percuma apabila membuat belian dari blog ini.

Comments

Popular posts from this blog

Cara Hubungi Kami

Nak order? Wasap nombor di bawah ye. Klik nombor ini.  Jika anda pergi ke branch atau HQ Shaklee dan nak register menjadi ahli Shaklee, boleh isi link ini siap-siap ye. Nanti boleh dapat diskaun 25% terus tau.  https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=846816  Sebarang pembelian dari saya, anda akan dapat konsultasi percuma. Dan akan dimasukkan ke dalam grup eksklusif kami di mana di situlah banyak kami kongsikan ilmu nutrisi dan ilmu berbisnes kepada ahli kami. Mana tau, melalui Shaklee anda boleh mencapai impian anda suatu hari nanti apabila anda mengetahui peluang tentangnya, seperti saya awal-awal dulu.  Nak join Shaklee untuk berbisnes juga pon boleh direct ke link join ahli okeh. Nak wasap saya personal pun boleh.  Join kami ye. Register di sini  https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=846816  Best Regards,  Nur Zahirah SID 846816  No tel: 0139422527  Your trusted Shaklee Independent Distributor Shaklee Business Leader and Master Coordinator

Sudah sampai masakah untuk memBOIKOT Shaklee???

Assalamualaikum dan selamat pagi buat semua. Hari ni sudah 12 Syawal, tapi ramai lagi yang masih dalam mood raya. Jamuan makan sana sini belum terhenti lagi bagi meraikan sahabat taulan.  Dalam kita beraya, kita mengamalkan Shaklee dalam mengatasi masalah kolestrol dan kesihatan jantung dengan mengambil phytocol, omegaguard, lecithin, alfalfa dan juga coqhealth. Alhamdulillah, setelah berikhtiar dengan Shaklee, dengan izin Allah, memang ramailah yang mengakui kesan produk-produk ini kepada kesihatan. Ramai yang mengakui kesihatan makin baik, ramai yang mengakui mereka sudah tidak terlalu bergantung kepada ubat-ubatan. Memang ramai yang mengakui mereka semakin sihat selepas mengambil makanan tambahan daripada Shaklee.  Walaupon ramai yang berpuashati dengan Shaklee, namun disebabkan oleh produk ini bukan buatan Malaysia, ada juga yang mempertikaikannya.  Pernah timbul isu produk Shaklee ni adalah dari USA. Jadi, kita semua wajib boikot produk Shaklee ini kerana mahu menyekat ekono

10 Idea Menu Sahur Sihat

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga kita sentiasa dirahmati Allah.  Hari ni saya nak kongsikan tentang 10 idea menu sahur sihat.  1. Nasi lemak Haha mesti pelik. Nasi lemak tu menu sihat ke? Ye, ia menu sihat sebenarnya. Sebab santan boleh buat kadar glisemik indeks di dalam nasi (karbohidrat) menurun dan ia menjadi makanan yang berglisemik indeks rendah. Kan saya pernah share di post sebelum ni tentang glisemik indeks. Boleh baca di sini ye.  2. Nasi kebal dan sup ayam bersama cendawan Sedapnyaaaa menu ni kan? Sape suka cendawan jugak macam saya? Ehhe. Slurp slurppp minum sup tu. Fuhhh. Lazat! Ayam pulak sumber protin yang baik. Cendawan pun bantu dalam penurunan berat badan tau.  Nak buat camne nasi kebal? Haa saya share di post ini. Nasi kebal adalah nasi putih yang miliki glisemik indeks yang rendah. Jadi ia sangat sihat untuk kita amalkan setiap hari ye.  3. Nasi putih dengan telur sambal Fuhhhhh. Resepi nasi putih kita memang amal nasi kebal. Kemudian, telur sambal ni, ki